Stærke tips til en overbevisende jobsamtale!

En præstation som du med stor sikkerhed kommer ud for på et eller flere tidspunkter i dit liv, er den du skal levere til jobsamtalen. Måske er det et job, som du virkelig gerne vil have eller måske direkte drømmejobbet! Hvis du er som de fleste, så har du oplevet nervøsitet til jobsamtalen. Denne nervøsitet har en tendens til at stige, jo vigtigere jobbet er for dig. Oven i dette kan det være, at du har haft dårligere erfaringer med jobsamtaler tidligere, hvilket kan være med til at gøre det hele lidt værre.nervøsitet jobsamtale

Heldigvis har du mulighed for at arbejde med din nervøsitet. I dette indlæg vil jeg beskrive nogle af de tegn, der er på at du måske er FOR nervøs til jobsamtalen. Derefter vil jeg give dig et bud på, hvad du f.eks. kan gør for at styre din nervøsitet, så du får det optimale ud af dit møde med din måske kommende arbejdsgiver.

De typiske tegn på nervøsitet

Vi kan dele det op i to. For det første er der de fysiske tegn. Oftest er det hjertebanken som kan være mere eller mindre kraftig. Du kan opleve at du bliver svedig – især i håndfladerne. Ligeledes kan du tage dig selv i at du spænder i dele af kroppen. Alle disse er fysiske tegn som er tegn på at kroppen er i kamptilstand. Derudover kan du også komme ud for mentale tegn på nervøsitet. Du tænker negativt om din samtale og det du kan levere. Måske kan du heller ikke koncentrere dig om situationen og det kan gøre at du misser information eller kludrer i ordene. Kort sagt så kommer du til at virke svag selvom du måske i virkeligheden har præcis de kompetencer der matcher dit mulige job.

Forbered dig grundigt

Det virker måske basalt, men har du forberedt dig ordentligt, så skaber du sikkerhed hos dig selv. Sørg for at bruge tid på forberedelsen over flere dage og ikke bare aftenen inden. Sæt dig grundigt ind i den virksomhed du søger hos. Forestil dig de værst tænkelige spørgsmål du kan få og forbered et godt svar på disse. Hav også selv relevante spørgsmål klar til samtalen. Det kan få dig i førersædet og kan også være med til at sænke din nervøsitet.

Styr din spænding

For manges vedkommende er der flest nerver på lige inden og under jobsamtalen. Et af de mest simple og effektive tips er at sænke din spænding ved hjælp af dit åndedræt. Det kan du sagtens øve dig på hjemmefra. Brug noget tid på at øve det dybe og rolige åndedræt. Det sænker straks dit spændingsniveau og gør dine tanker klare. Til selve samtalen kan du naturligvis ikke sidde og lave en masse dybe ind og udåndinger, men fokusér alligevel på at få trukket vejret stille og roligt ned i maven jævnligt. Det giver ro og får dig til at virke mere overbevisende i dine budskaber.

Brug dit kropssprog

Tanker kan forme dit kropssprog, men det kan snildt gå den anden vej rundt også. Løft hovedet en anelse, skyd brystet frem og smil. Mere skal der rent faktisk ikke til for at du påvirker din mentale tilstand. Derudover giver et sikkert og positivt kropssprog også et stærkt indtryk på din forhåbentlig kommende arbejdsgivere.

Måske kan bare et af disse råd hjælpe dig til levere en rigtig god præstation til jobsamtalen og ellers implementerer du bare alle tre. Det vigtigste er at du kan mærke at det virker for dig. Det væsentligste jeg synes du skal tage med fra dette indlæg er, at du har forberedt dig både fagligt og mentalt.

Giv gerne din kommentar med…

Hvilke gyldne råd vil du gerne give videre til andre der står overfor en vigtig jobsamtale?

Motivation træning – 3 tips til en super god træning

Bagved flotte sportspræstationer står masser af god kvalitetstræning. Vi kan sagtens bruge uanede mængder af tid på træning, men det er kun kvantitet. Du har som sportsudøver sikkert prøvet at føle at du brugte rigtig meget tid, men ikke fik særlig meget ud af anstrengelserne. Det afgørende er, hvordan du bruger dine timer på træningsbanen. Er du fokuseret? Er du motiveret? Afprøver du nye ting? Kort sagt er du oppe i gear? Jeg vil i dette indlæg komme med 3 bud på, hvordan du kan være helt klar til dagens træning.motivation træning

1) Sæt dig mål for dagens træning

Måske kender du allerede lidt til målsætning og har sat dig mål for sæsonen eller næste store konkurrence. Men sætter du også mål for den enkelte træning? Hvis ikke, kan det i allerhøjeste grad betale sig, da det skaber et langt bedre fokus og stærkere motivation for din træning. Som en start kan det godt betale sig bare at sætte et enkelt konkret mål for din træning. Lad os tage et eksempel med golf. Du synes selv at du bliver for frustreret efter et dårligt slag. Derfor sætter du dig et mål om at skulle sænke din spænding med dybe ind og udåndinger efter de slag som du føler utilfredsstillende.

2) Visualiser succes

Når du har lavet din målsætning, har du taget det første skridt til en bedre træning. Det næste naturlige skridt er mentaltræning, hvor du visualiserer succes lige præcis med det mål, som du har sat dig for at arbejde med i dag. Alt efter den tid som du har til rådighed, behøver du kun at bruge 10-20 minutter på mentaltræningen. For at fortsætte eksemplet med golf, forestiller du dig at golfbolden ligger et uhensigtsmæssigt sted og at du tager det helt afslappet og tager de dybe åndedrag. Med din mentaltræning har du nu sporet hjernen ind på, hvad du skal holde fokus på i dag. Du har givet dig selv langt større mulighed for at få succes med dagens træningssession.

3) Evaluer træningen

Efter træningen er det vigtigt at få evalueret på det eller de mål, som du har sat dig. Uden evaluering er det ikke sikkert at du får skabt den læring som er vigtig for, at du udvikler dig optimalt i din sport. Med en kort evaluering får du også mulighed for at justere hen imod din næste træning. Effektfulde spørgsmål du kan stille dig selv til din målsætning er: Hvor langt hen ad vejen lykkedes jeg med mit mål? Med hvilken kvalitet/fokus/energi arbejdede jeg med målet? Hvad har jeg lært? Hvad skal jeg evt. justere på til næste træning? Hav et hæfte med til din træning og sørg for at få lavet evalueringen med det samme.

Hvis du implementerer disse 3 råd omkring målsætning i din hverdag, så vil du få mulighed for at udvikle dig endnu mere og som bonus måske få en sjovere træning og mere energisk træning.

Hvilke råd har du til at styrke træningsmotivationen?

vil rigtig gerne høre om, hvilke råd har du selv har haft glæde af for at få en rigtig god træning? Skriv meget gerne en lille kommentar i feltet nedenunder.

Sådan kommer du i skarp mental form

Vi har alle med stor sandsynlighed prøvet at føle at vi ikke udnyttede vort potentiale fuldt ud på nogle tidspunkter. Det kan også være at du faktisk ikke er klar over, hvor stort potentiale du har. Det betyder en hel del for dit liv, da dit job eller din sport fylder en stor del. Vi kan bruge oceaner af energi på at få det til at fungere. Ofte er det dog ikke en masse energi det kræver. Til gengæld kræver det at vi kommer i form – i mental form. Det er din mentale form der simpelthen er hele grundlaget for at du “vinder” i sidste ende.brain-1295128_1280-1

Vores mentale form er ofte nedprioriteret

Måske er du en af de mange danskere der på et tidspunkt i deres liv har sat deres ben i et fitnesscenter. Hvis ikke, har du måske sat dig på cyklen eller bundet løbeskoene. Det har du gjort af en årsag – du ville i form, have vægten ned, have mere overskud, være stærkere. På samme måde bør vi gøre med vores mentale form.

Vi ser utallige eksempler på folk i arbejde, der har svært ved at følge med, går ned med stress, tager alt for meget arbejde med hjem i hovedet. Vi ser også masser af atleter der underpræsterer, skuffer og som slet ikke kan få bugt med den udfordring som har stået i vejen igen og igen, når der skulle præsteres. Årsagen er meget ofte vores mentale form. Vi har ikke den mentale styrke og overskud der skal til for at håndtere disse situationer og udfordringer.

Sæt fokus på din mentale tilstand

Det enkle svar på dette er at du skal begynde at sætte fokus på din mentale tilstand. Det gør flere og flere, for vi har desværre haft en tendens til at overse dette vigtige element i vores travle hverdag, hvor det handler om at være på toppen konstant. Vi skal være klar hele tiden. MEN, vi skal også være klar til at geare ned – give hovedet og kroppen ro. Når man skal toppe, kræver det også afkobling og restitution. Du kan jo heller ikke bare gå i fitnesscentret hver dag og forvente at kroppen bare følger med og er på toppen konstant.

Mentaltræning er vejen frem

En af de mest effektive løsninger er at mentaltræne. Hvad er mentaltræning? Jo, mentaltræning er ganske simpelt at du påvirker din hjerne med konstruktive og positive ord, sætninger og billeder. Vores hjerne kan nemlig ikke kende forskel på virkelighed og forestilling. Så hvis du jævnligt forestiller dig selv være den du ønsker, vil du løbende skabe præcis de positive forandringer. Derfor er mentaltræning så virkningsfuld, hvis du træner tit og over en længere periode. På nøjagtig samme måde som med den fysiske træning, hvor træning nogle gange om ugen kan forbedre din kondition, styrke eller bevægelighed.

Mentaltræning ved hjælp af lydprogrammer

Den letteste måde at komme i gang med at mentaltræne er ved hjælp af lydprogrammer. Ved hjælp af programmerne kan du opnå en tilstand, hvor du på den mest effektive måde, tager imod de ord og sætninger, som du bliver fodret med. Du skal ofte kun bruge 10-20 minutter på at træne, så det fylder reelt meget lidt af din dag i forhold til de store forandringer du kan skabe i forhold til fokus, selvtillid, motivation og meget andet.

Du kan få disse lavet af mentalform, som laver disse individuelt til dig ud fra en forudgående coachingsession. Se mere her

Hvilke erfaringer har du med mentaltræning i forhold til din sport eller dit job? Skriv meget gerne en kommentar nedenunder.

 

mentalform - titel

Hvad får du hos mentalform

  • Bygger din mentale form og styrke op
  • Finder og udvikler din vindertilstand
  • Positive og konstruktive coachingsessioner og forløb
  • Effektive lydprogrammer
  • Spændende og lærerige foredrag
  • Coaching hos mentalform, hos dig eller via skype
  • Gratis og uforpligtende introsamtale før et forløb
  • Fri support under forløb
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage
  • Du rykker over din målstreg

Kontaktinfo

Nørregade 17 B, 1., 5000 Odense C

31 31 38 30
ksd@mentalform.dk

Mentalform kan kontaktes alle ugens dage mellem 8.00-20.00.

Copyright 2016 © All Rights Reserved