Hvad står i vejen for at du tager action på det du rigtig gerne vil? “Hemmeligheden” er for det første at du skal ville både dit mål og vejen dertil for at lykkes. Store flotte endemål kan være fantastiske, men hvad hvis du ikke gider rejsen derhen? Det nytter ikke noget, at du gerne ser dig selv på toppen af Mount Everest, men hvad nu hvis du ikke tør, vil og kan udføre turen derop. Hvis du ikke vil ændre destinationen, så må rejsen foregå anderledes. Ellers er det sandsynligvis ikke det rette mål for dig trods alt.

For det andet - og det er muligvis det vigtigste - DU MÅ HANDLE PÅ DINE MÅL! Mål uden handling er intet værd, men hvorfor tager vi ikke altid action? Hvorfor er det vi aldrig kommer igang eller dropper ud undervejs? Selvfølgelig kræver det motivation, men motivation er lystbaseret og hvad gør vi så for at hjælpe os selv på vej? Jeg vil give dig nogle helt praktiske anvisninger på, hvordan du kan øge sandsynligheden for at lykkes med dine mål inden for sport og karriere.

runner-888016_1280

Tag skridt hver dag for at nå dit mål

Det giver rytme og en følelse af at fastholde retning og tempo. Når du er i bevægelse er det lettere at fortsætte. Jeg har løbet to marathonløb og en del halvmarathons. Det vigtigste for mig var at blive ved med at løbe. Hvis man står stille i bare nogle få sekunder, er det langt svære at komme igang igen. Flowet er lettere at bevare, hvis du holder rytmen. Det samme gælder i din sport eller i dit job. Hvis du lægger noget fra dig i for lang tid, er det langt hårdere at komme i gang igen. Fokus forsvinder fra det som det handler om Det er simpelthen mentalt en større udfordring at accelerere end at holde fart.

Tag små skridt...

Du behøver ikke at løbe et marathon hver dag. Der er meget større risiko for at du går død inden du nogensinde når halvvejs til målet. Sæt dig ganske simple ting for hver dag. Specielt, hvis det er en af de opgaver, som du har ladet ligge i alt for lang tid. Vores hjerner kan langt lettere overkomme helt specifikke og små opgaver og målsætninger. Eksempel: Hvis du vil leve sundere, så har vi en tendens til at køre det helt op med store forkromede madplaner m.m. I stedet så kunne første skridt være. Jeg vil spise 1 stk. frugt hver dag til morgenmad. Længere behøver den ikke at være til en start. Så kan du altid bygge på uge efter uge efterfølgende.

Brug 5 sekunders reglen.

Mel Robbins som bl.a. er coach og foredragsholder foreslår, at vi bruger den såkaldte 5 sekunders regel. Reglen gør det muligt for os at handle mere. Hvis vi bruger for meget tid på at tænke over tingene, får vi ofte alle mulige forskellige undskyldninger for, hvorfor vi alligevel ikke skal gøre det. Vores hjerne skal nok fortælle os, hvorfor det er en dårlig idé, hvorfor det er bedre at vente og hvorfor du nok ikke kan finde ud af det. Strategien er ganske simpel. Når du står overfor en opgave, en idé eller noget tredje, så tæller du ned fra 5 og derefter går du straks i gang med at udføre det du har tænkt du vil. Du må naturligvis gerne tælle inde i hovedet :-) Prøv det og se, hvilke resultater det giver dig.

Bevægelse er nøglen

Når du handler, bevæger du dig fremad. Uanset om du lykkes eller ikke opnår det du havde håbet, så findes der altid læring i projektet. Den læring er utrolig vigtig at tage med til dine næste mål. Ofte er det frygten for at mislykkes, der holder os tilbage. Den stopper os i at nå de mål du ønsker, om det så er i din sport eller i dit job/karriere.

Hvilke råd har du til lettere at få udført det du har sat dig for?

Jeg vil være rigtig glad, hvis du vil bidrage med dine erfaringer fra din sport eller erhvervskarriere nedenfor..