Underpræsterer du tit mod spillere der er bedre end dig? Og vil du gerne stå med bedre kort på hånden næste gang du møder “favoritten”? Så læs videre her…

Med mindre du er blandt de allerbedste på dit felt, så vil du masser gange i din karriere opleve at stå overfor en modstander, hvor du er underdog. Risikoen for at du står frustreret, overtændt eller opgivende er stor både før, under og efter kampen.

Overskriften lover dig at du vinder næste gang du står overfor en favorit. Det er naturligvis ikke helt rigtigt...og så alligevel. I min definition er en sejr at gå fra banen endnu stærkere end da du gik derind. Det er at nå de personlige mål, du sætter dig for. Gør du det så er sandsynligheden rent faktisk meget større for et godt resultat.

I dette indlæg vil jeg give dig en række tips, der hjælper dig til at præstere bedre mod favoritten og opnå flere sejre i fremtiden.

lionel-2008448_1920

Sæt mål du selv kan kontrollere

Skab dine egne succeskriterier for kampen. Hvordan bliver kampen en succes for dig? Hvordan skal du agere for at gå fra kampen med løftet hoved? Gå langt uden om resultatet her. Lige så snart du begynder at dvæle ved resultatet, forsvinder dit fokus på det vigtigste, nemlig din præstation. Et resultat er I nemlig flere om at påvirke og er din modstander på papiret bedre end dig, så giver du dig selv alt for dårlige odds for succes.

I stedet skal du fokusere på processen. Noter f.eks. 3 vigtige fokuspunkter for kampen. Heraf skal ihvertfald 1-2 af disse handle om det mentale, din tilstand, din måde at angribe kampen på.

Skab vindertilstand

Vi kan til enhver tid finde frem til vores egen vindertilstand. Jo bedre mental form du er i, jo lettere bliver det. Hvordan finder du din egen vindertilstand? Det gør du ved at være opmærksom på dine egne stærke præstationer tilbage i tiden. Måske har du ikke skrevet noget ned til dato, men sørg for at gøre det fremover.

Hvad kendetegner din tilstand, når du er allerbedst? 1) Tanker, 2) Fokus/overbevisninger, 3) Fysiologi. Noter, hvilke ting der viser sig i de tre nævnte kategorier i din mentale træningsdagbog.

Når du kender til, hvilke ingredienser der skal til for at du rammer din vindertilstand, så skal du i princippet bare gøre de samme ting igen. Tænke de samme tanker, finde det samme fokus og bruge den samme fysiologi.

Fokuser på din egen præstation

Vi kan have tendens til at fokusere så meget på vores stærke modstander at vi glemmer os selv. Det er dit ansvar som udøver at være forberedt på din modstander, men i ligeså høj grad på dig selv. Når du står overfor en favorit, så er det let at flytte al fokus over på ham. Det er dog en kæmpe fejl! Hvordan vil du angribe kampen taktisk? Hvad vil du gerne have ud af kampen? Hvilke af dine styrker vil du gerne sætte i spil? Sørg kort og godt for at du har en god balance i tidsforbruget på din modstander og dig selv.

Sæt power på dit kropssprog

Hvordan viser du at du vil vinde? Klart med kropssproget! 90% af vores handlinger er ubevidste. Du tænker ikke engang over hvilke signaler at du udsender. Derfor må du bevidst vælge, hvilket kropssprog du vil anvende overfor favoritten. Vores kropssprog er det der tydligst kommunikerer gejst, vilje og selvtillid over for vores modstander. Hvis ikke du selv vælger det, så overtager automatpiloten og du falder muligvis tilbage til “taber” kropssproget.

Nyd det

Sidst men ikke mindst, så sørg for at nyde at møde dygtige sportsfolk. Det er en gylden mulighed for at lære mere - også om dig selv. Uanset, hvor dygtig at din modstander er, så må du gå ind for at have det sjovt og for at lære. Hvis du kan gøre dette tilstrækkelig mange gange, så er det til sidst dig der står med de bedste muligheder for sejren.Go for it!

Hvad er din bedste oplevelse mod en favorit?