Måske kender du allerede til SMART målsætning, som er den klart mest anvendte guide til at sætte dine mål efter. Vi har nok allesammen mål i en eller anden udstrækning. Hvis du ikke mener du har det, er det sandsynligvis fordi de er ubevidste hos dig. SMART-modellen har i mange år været en vejviser for at sætte korrekte mål. Altså mål som bør være formuleret, så du ved, hvad du går efter. Vi tager lige den hurtige gennemgang her.

SMART - alternativ

SMART målsætning

  • S: Specifikt. Dit mål skal være formuleret så du ved præcist, hvad du vil opnå. Det nytter ikke at du siger at du vil være bedre til golf. Hvad er det i golf du skal være bedre til?
  • M: Målbart. Dit mål skal være formuleret så du ved præcist, hvad du vil opnå. Det nytter ikke at du siger at du vil være bedre til golf. Hvad er det i golf du skal være bedre til?
  • A: Attraktivt. Målet skal være attraktivt for dig at nå. Ønsker du virkelig at nå det?
  • R: Realistisk. Dit mål skal være realistisk at opnå. Hvis du løber 100 m på 14 sekunder nu, så er det muligvis ikke 10 sekunder du skal løbe den på om 6 måneder.
  • T: Tidsbestemt. Der skal være en deadline for opnåelse af dit mål. Hvornår er det du skal krydse målstregen i marathonløbet? I 2018? I 2020?

Vær SMART på ny...

Jeg fik dog den idé at det kunne være sjovt og givtigt at formulere en alternativ udgave af SMART-modellen. En udgave som giver dig noget andet og tænkt som et supplement til den oprindelige SMART. Jeg lagde hjernen i blød og skrev simpelthen de første ord ned som jeg kom i tanke om, når jeg tænkte på bogstaverne i SMART. Det gav følgende model…

S for Synlighed

Når du har sat dig et mål, kan det ikke hjælpe at du gemmer det væk. Et mål som er gemt bliver ofte glemt! Sørg for at få det frem. Snak om det, gør det visuelt. Placer dit mål på steder, hvor du bliver konfronteret med det flere gange dagligt. Det kan være: - Papirlapper med dit mål på køleskab, på bordet osv. - Post-its i bilen, på den bærbare - Billeder af dit mål, collager Dit mål bliver meget hurtigere en del af dig, når det bliver fysisk.

M for Mærkbart

Har du nogensinde sat dig et mål, bare fordi du skulle eller måske sat dig et mål, hvor du skulle lade dig begrænse? Så vil du med ret stor sikkerhed have oplevet at dit mål ikke rigtig har gjort den helt store forskel for dig. Når du sætter dig mål, skal du kunne mærke betydningen af det i kroppen. Det skal virkelig give dig brændstof til at arbejde 100% mod det. Der skal strømme tydelige positive følelser og energi gennem kroppen på dig når du visualiserer dit mål. Når du får denne følelse, øger det sandsynligheden for at du går hele vejen! Målet bliver en del af dig!

A for Anderledes

Hvorfor betyder det at dit mål skal være anderledes? Ganske simpelt - dit mål skal “tvinge” dig til at handle anderledes end du hidtil har gjort. Hvis ikke det gør det, så falder du tilbage til de samme gamle mønstre og du ender med samme resultat. Når du har en målsætning, så vær opmærksom på om du også tager action. Bringer målsætningen dig lige ud på den anden side af din komfortzone, hvor du tager små og nye steps på vejen? Hvis målet gør det får du med stor sikkerhed også nye resultater.

R for Retning

Hvis du ikke forstår dit kort, så finder du ikke vej. DERFOR: Er der en klar retning i dit mål? Uklare mål resulterer ofte i at du giver op på et tidspunkt. Du ved rent ud sagt ikke, hvad dit næste skridt er, fordi du ikke ved, hvor du er på vej hen. Dit mål skal klart definere din rejse og give dig mulighed for at tage action. Det hjælper meget tit at sætte nogle helt konkrete delmål, så du ved, hvor du skal svinge til højre, til venstre eller fortsætte ligeud. Husk at tage den direkte vej :-)

T for Trofæ

Intet mål uden gevinst. Vil du lægge en masse tid og kræfter i et mål, hvis du ikke får noget som helst ud af det? Det kan godt være dit mål bogstaveligt talt ikke giver guldmedaljer eller økonomisk gevinst. Derfor er det bare endnu mere afgørende at du gør op med dig selv, hvad det så giver dig. Hvorfor går du efter målet? Hvis du kan se trofæet for dig forude, vil du ret sikkert gøre alt for at nå det.

arrow-2886228_1920

Mål giver dig større succesrate

Min nye udgave af SMART målsætning, er ment som et alternativ. Den giver dig en række faktorer, som du skal være bevidst om før og under dit arbejde mod dit mål. Hvis du mislykkes med dit projekt, er det meget sandsynligt at du kan bruge min model til at sikre dig succes på banen næste gang. Jeg hører meget gerne fra dig, hvis du har erfaringer med målsætning i din sport eller dit job. Smid en kommentarer herunder.