3 skarpe tips til en god start efter ferien

Lige nu er det ferie for rigtig mange, men hurtigere end du får stavet til kølige drinks på stranden, så er det tid til opstart igen. Vi er ikke altid i gear til opstart og det medfører ofte træthed hos en del. Vores krop og hjerne bliver udfordrede i de overgange der er. Det ville faktisk passe vores hjerner allerbedst, hvis alt foregik på præcist den samme måde, hver eneste dag!

Derfor tænkte jeg at du måske kunne bruge lidt input til, hvordan du bedst muligt kommer i gang igen. Jeg vil derfor give dig 3 gode råd til, hvordan du starter frisk og overskudsagtigt op efter din ferie.

beach-84533_1920

TIP 1: SKAB OVERBLIK

Hvis arbejdslivet ikke skal ramme dig som en mur, er det en god idé at være på forkant med opgaverne der ligger og venter. En plan for den første uge efter ferien, kan give dig ro og give dig mulighed for at slappe af, når du rent faktisk har ferie.

Ved du f.eks. allerede nu, hvad det er skal udføres som det første (ud over bunken af mails)? Ved du, hvordan du vil gå til opgaverne som ligger og venter rundt om hjørnet. En del får ikke slappet godt nok af i løbet af ferien. Enten fordi du stort set stadig er på arbejde, eller fordi alle udfordringer og bekymringer ligger og lurer i baghovedet. Hvis du får skrevet en enkel plan for dine opgaver, så får du det ud af hovedet, så du kan frigøre energi i ferien og skabe effektivitet efter ferien.

Den helt simple plan er bare nedenstående to punkter.

1) Hvad du skal gøre

2) Hvornår du skal gøre det

Og vil du udvide med et punkt mere, så kunne det være dette:

3) Hvordan vil du gerne have det med opgaverne efter ferien.

Det sidste punkt betyder ganske enkelt at du sætter dig for med hvilket fokus, du ønsker at gå til opgaverne med. Skal det være med gejst, ro, glæde, overskud, power eller noget helt andet. Når du på forhånd har bevidst har valgt et fokus, så er det også lettere at få det.

TIP 2: VÆR BEVIDST OM DINE RUTINER

Rutinerne i ferien har muligvis været ændret en del og nu skal du tilbage til de gammelkendte rutiner fra før ferien. Det koster energi for dig, fordi din hjerne bedst kan lide at alt er ens HELE TIDEN. Ferierutiner og hverdagsrutiner kan for en dels vedkommende være meget forskellige. Nogle går senere i seng og står senere op. Nogle spiser anderledes og på andre tidspunkter. Nogle slapper helt af på stranden, nogle har en masse ferieprojekter. Vi foretager os simpelthen andre ting. Derfor kan det være ekstra udfordrende at starte op efter 3 ugers velfortjent sommerferie.

Det du kan gøre er stille og roligt i løbet af sidste ferieuge nærme dig nogle af dine hverdagsrutiner. Det kan være ift. søvn, spisetider, fritidsinteresser samt dit generelle aktivitetsniveau. Jo blødere overgang jo lettere er det for hjernen og kroppen at følge med og tilpasse sig hverdagens ofte hektiske aktivitet igen.

TIP 3: BYG ENERGI OP

Aktivitet kræver energi. Nogle føler lidt træthed i overgangen fra ferie til jobopstart. Det kan skyldes mange ting. Det er meget afgørende at din ferie bliver brugt til at restituere og bygge fornyet energi op. Det kan du gøre på mange måder. Det kan f.eks. give energi at nyde roen og give slip eller slappe af i hængekøjen.

Mentaltræning er en fantastisk måde at få krop og hoved til at følge med og være klar til jobbet efter ferien. Træning med lydfiler, hvor du lærer at afspænde din krop og slappe af mentalt er en fantastisk mulighed i ferien - siger mentaltræneren :-)

holiday-954879_1920

Du kan også skabe energi aktivt ved at opleve, rejse og hygge med familien. Når du har ferie, kan det være et godt tidspunkt at placere en ekstra løbetur eller det du nu ynder at bruge tid på af fysisk aktivitet. Det er også et godt tidspunkt at begynde på nye og gode motionsvaner. Nu har du lidt luft til at afprøve nyt og se om det er noget der giver dig værdi.

God start efter ferien?

Budskabet er: Hold ferie, når du har ferie. Sørg for at få restitueret og slappet af. Nyd samværet med familie eller venner. Vær på forkant med jobbet og byg dig selv op, så du kan starte frisk og fokuseret op efter ferien.

Fortsat god sommer…

Byg din selvtillid op på 2 minutter

Hvis selvtillid fandtes på flaske, er jeg overbevist om at det ville blive revet ned fra hylderne. Tænk tilbage på dagen i går. Jeg er sikker på at du ikke behøver at bruge meget tid til at finde et tidspunkt, hvor du godt kunne have ønsket dig endnu mere selvtillid. Troen på dig selv er helt afgørende for det niveau, du præsterer på i din sport eller alle mulige andre steder i livet. Når nu at der ikke står 50 cl flasker i dit nærmeste supermarked fyldt med selvtillidskoncentrat, så vil jeg anbefale dig at læse videre her…

Små korte handlinger kan forbedre din præstation

I dette indlæg vil jeg fortælle dig, hvordan du meget enkelt kan begynde at styrke din selvtillid allerede fra i dag. Med udgangspunkt i relativ ny viden om vores krop, kan du faktisk øge din tro på dig selv på bare to minutter!!! Ja, du læste faktisk rigtigt! Jeg vil give dig råd til en god daglig rutine, som kan hjælpe dig med at præstere bedre eller bare få en bedre dag.

Hvad sker der med dit kropssprog?

Den amerikanske forskningsprofessor ved Harvard, Amy Cuddy, fortalte i 2012 i en Ted Talk om, hvordan vi mennesker har lukkede og åbne kropspositioner. Helt kort fortalt så er de åbne kropspositioner med til at give dig en følelse af styrke og selvtillid, mens de lukkede får dig til at føle svag. Desuden er en åben kropsposition med til at sænke dit stressniveau, da kortisolniveauet også dykker. Du kan altså ved at anvende nedenstående forslag, styrke din selvtillid på bare 2 minutter!

Et hurtigt og effektivt tip...

Dermed er det ikke alene vores tanker som påvirker vores kropssprog, men også den modsatte vej. Hvad kan du så bruge det til? For det første vil jeg anbefale dig at indføre en god morgenrutine over en periode og se, hvilken effekt det har for dig. Gør følgende om morgenen inden du skal i gang med dagens program eller alternativt kort før en vigtig præstation, hvor du gerne vil være på toppen.

Sådan gør du

  • Stil dig i en powerpose som Wonder Woman. Stå i denne i 2 minutter.
  • Samtidig med afspiller du en indre film af, hvad du vil gøre godt i dag. Forestil dig have succes med det du skal foretage dig. Mærk, hvilke positive følelser det giver.
  • Gennemfør evt. punkt 1 og 2 flere gange i løbet af dagen.
3579_Wonder_Woman__68160.1422916813.380.500

Min idé med punkt 2 er at du lige så godt kan udnytte de 2 minutter optimalt, når du alligevel er i gang. Kombinationen af din powerpose og en stærk indre film, vil hjælpe dig til at booste din selvtillid før en idrætspræstation, men også alle andre situationer, hvor selvtillid spiller en stor rolle for dig. Jeg vil anbefale dig at bruge den lille rutine her før en eksamen, en jobsamtale eller en præsentation.

Træn dit kropssprog

Som en afrunding vil jeg anbefale dig i det hele taget at være bevidst om dit kropssprog. Hvis du vil være en vinder på banen, må du også vise med dit kropssprog at du er en vinder. Tænk tilbage på dine bedste præstationer. Hvordan bevægede du dig? Hvordan stod du? Brug det samme kropssprog til at finde ind til din selvtillid.

Hvis du vil se Amy Cuddys berømte TED talk, så kan du klikke på linket herunder:

Gå til Ted Talk

6266904146_564d0010b8_b

Har du erfaring med powerpose? Eller har du har du haft andre oplevelser med brug af et stærkt kropssprog gav dig en fordel på banen? Så giv meget gerne en kommentar med her...

mentalform - titel

Hvad får du hos mentalform

  • Bygger din mentale form og styrke op
  • Finder og udvikler din vindertilstand
  • Positive og konstruktive coachingsessioner og forløb
  • Effektive lydprogrammer
  • Spændende og lærerige foredrag
  • Coaching hos mentalform, hos dig eller via skype
  • Gratis og uforpligtende introsamtale før et forløb
  • Fri support under forløb
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage
  • Du rykker over din målstreg

Kontaktinfo

Nørregade 17 B, 1., 5000 Odense C

31 31 38 30
ksd@mentalform.dk

Mentalform kan kontaktes alle ugens dage mellem 8.00-20.00.

Copyright 2016 © All Rights Reserved