3 skridt til en succesfuld dag i dit job

Hvor mange gode dage har du haft på jobbet ud af de sidste 10?. Der, hvor der har været en god stemning blandt kollegerne. Der, hvor du har haft det overskud, der har gjort at du har været fokuseret og effektiv. Der hvor I har haft gode og givende møder og du har følt at du har opnået nogle værdifulde resultater. Og hvor mange dage ud af 10 er nok? Er det ok at der er enkelte middelmådige dage imellem. Kan det ikke altid være fantastisk?

Måske er du en af dem som i perioder oplever for mange af de der “la-la dage”. Der hvor du går hjem og håber på det snart er fredag eftermiddag, så du kan komme til at holde weekend. Slappe lidt af på sofaen, nyde tid med familien og venner og dyrke lidt sport. Og ja, jeg ved godt at der er mange ting der spiller ind på om din dag er god, men det starter hos dig selv.

Start altid med dig selv

meeting-1453895_640

I sidste ende er det dig selv der har ansvaret. Hvilken tilstand byder du ind med? Kommer du med energi, ros til kollegaen og gode idéer? Eller det modsatte? Tænk, hvis samtlige personer i dit team startede med sig selv. Hvor hver enkelt tager ansvar for, hvordan de byder ind positivt på at få det maksimale ud af dagen. For deres egen skyld, for kollegernes og virksomheden.

Langt hen ad vejen, så bestemmer du selv, om din arbejdsdag kan tjekkes af som en af de gode. Derfor har du her tre vigtige skridt til at opnå en succesfuld dag på dit job.

1) SKAB ENERGI

Lav energi har sjældent gjort noget godt for din arbejdsindsats. Så, hvis du oplever, at du befinder dig under nedrykningsstregen på energi, så er det med at tage action på tingene. Jeg vil stille og roligt vove den påstand, at energi er den mest grundlæggende faktor for at din arbejdsdag lykkes.

Få styr på din søvn

Det letteste er at starte med din søvn. Hvis du helt enkelt sørger for at ramme 8 timers søvn, så skulle under normale omstændigheder ikke få et stort problem med energien. Søvn er som indtægter i dit regnskab. Hvis du har rigeligt med indtægter, kan du bedre tåle et par ekstra uventede udgifter af og til. Udgifter, hvor du trækker på kontoen som f.eks. lange arbejdsdage og hvor du - som det er så populært at nævne i stillingsannoncer - har mange bolde i luften. Hvis du mener at 5-6 timers søvn er nok, så er det bare ikke rigtigt.

apple-1717583_640

Du kan klare meget - på den korte bane

Vi er heldigvis indrettede, så vi kan præstere i kortvarige momenter uden så meget hvile, så 1-2 dage med for lidt søvn er ikke et problem. Det kommer du hurtigt tilbage fra, hvis du efterfølgende kan sove lidt ekstra. Til gengæld bliver det kritisk, hvis du fortsætter. Husk at du kan vænne din krop til for lidt søvn, så du rent faktisk tror du er frisk, men det kan sammenlignes med, når du kører 130 km/t på motorvejen i længere tid ad gangen. Du bliver fartblind. Sådan fungerer det på nøjagtig samme måde med din søvn.

Er det ikke forskelligt fra person til person med søvnbehovet? Jo, det er det, men du kan ikke vide det. Så test af i et par uger med ca. 8 timers søvn. Hvis du ikke er vant til det, skal du lige ind i vanen først.

2) HAV EN PLAN

Du har sikkert prøvet begge dele. At sidde og ikke rigtig komme hverken mod højre, venstre eller ligeud. Det sker oftest når du ikke har en plan. En plan, hvor du meget konkret skitserer, hvad du skal foretage dig den aktuelle dag. Jo mere præcist og specifikt, jo lettere bliver det for dig at være effektiv og fokuseret. En plan skal indeholde konkrete arbejdsopgaver, hvor meget og hvor lidt. Måske vil du også foretrække, hvornår på dagen du ønsker at lave opgaverne.

concept-1868728_640

Kend dine energitoppe

Apropos energi, så kender du helt sikkert, hvordan dit energiniveau går op og ned i løbet af en arbejdsdag. Derfor kan det være en stor fordel, at lægge de vigtigste og mest krævende opgaver, der hvor du topper på energi-barometeret. Få skitseret en plan enten dagen før eller som det første om morgenen. Er du uden en plan, så kommer omstændighederne omkring dig til at bestemme fart og retning. Det er intet problem at få akutte opkald med “vigtige” opgaver. Det er heller intet problem at lave overspringshandlinger.

Prioritér

Sæt dig for hvilke 2-3 nøgleopgaver du har den pågældende dag. Få dem i kalenderen og gerne på de mest energifyldte tidspunkter. Sæt nogle konkrete tidsintervaller på. F.eks. jeg udvikler nyt koncept fra kl. 9-11. Derefter lægger du andre opgaver ind, som også er en del af dit job. De bliver “fyldet” mellem de store sten. På denne måde giver du din hjerne klar besked om, hvad der skal ske på dagen og du får prioriteret de vigtigste opgaver.

3) FORESTIL DIG SUCCES

Du skal prioritere din tid til den positive og konstruktive indstilling. Helt enkelt kan du gøre det på den måde, at du om morgenen sætter eller lægger dig og skaber indre billeder af at du får succes den pågældende dag. Brug 30 sekunder på rolig og dyb vejrtrækning et uforstyrret sted. Herefter så forestil dig de 3 vigtigste momenter for at din dag lykkes.

team-3373638_640

Måske er det et møde, hvor du skal præsentere noget for de andre deltagere. Så kan du forestille dig at den præsentation går på præcis den måde du ønsker det. Få også den gode følelse og tilstand med i din mentale forestilling. Det kan også være at du skal arbejde fokuseret foran computeren. Så forestil dig at du arbejder fuldstændig fokuseret og at det bare flyder for dig. Lige meget, hvad der sker omkring dig, så kommer alle de rigtige og kreative tanker frem. Når du forestiller dig en positiv dag, så får du meget lettere en positiv dag. Du indstiller din hjerne på den "rigtige kanal".

Hvad gør du for at få en god arbejdsdag?

Vi går alle med hver vores måde at se verden på og vejen til at få en god arbejdsdag eller at nå vores mål er derfor også forskellig. Jeg har givet dig 3 forskellige bud på, hvad jeg tror du kan flytte dig langt på. Hvad gør du allerede for at skabe en dag med overskud?

Målsætning – mental styrke nr. 2

EN AF DE ABSOLUT VIGTIGSTE MENTALE FÆRDIGHEDER ER MÅLSÆTNING.

Måske har du selv prøvet at sætte personlige mål eller oplever at mål bliver sat for dig. Jeg har også den antagelse at nogle kan være ved at brække sig over mål. MEN, sådan bør det ikke være. Mål er til for at skabe gejst, motivation, tro, energi til at opnå det du, teamet eller virksomheden ønsker.

MÅLSÆTNING

Mange af de største sportsresultater er opnået på baggrund af ambitiøse og langsigtede mål. Mange af de bedste arbejdspladser er gode fordi de har mål om at være et god arbejdsplads for deres medarbejdere. Så mål er ikke bare noget der skal være der som en forstyrrelse. De skal have en stor positiv betydning for dig i din hverdag.

Derfor er det afgørende at du forstår at sætte mål der hjælper dig. Et attraktivt slutmål, men faktisk endnu vigtigere, at du får sat mål for rejsen derhen. De mål der handler om processen. Der er masser af eksempler på, at vi sætter os mål vi vil nå, men i virkeligheden har vi ikke lyst til rejsen derhen. Og hvis du ikke orker rejsen til sejrsskamlen, så kommer du ikke derop.

destination-1285851_1280

Så!

- Definer hvad du vil opnå, ændre, udvikle.

- Sæt dig for, hvad du vil gøre og hvordan du vil have det på vejen.

- Arbejd mentalt på at lykkes med målet. Det kommer ikke af sig selv.

- Evaluer jævnligt og justér.

Indstilling – Mental styrke nr. 1

HVILKE MENTALE FÆRDIGHEDER KAN DU ARBEJDE PÅ FOR AT OPBYGGE DIN MENTALE STYRKE?

Det laver jeg en række indlæg omkring.I dag handler det om din indstilling eller sagt med andre ord din generelle attitude og tilgang i din sport eller karriere. Uden en grundlæggende sund og positiv indstilling er det svært at få succes. Heldigvis er det som nævnt en færdighed og den kan trænes og udvikles gennem hele livet.

INDSTILLING

Så stil dig selv spørgsmålet om din indstilling grundlæggende er sund og positiv.

Hvad mener jeg med sund og positiv???

F.eks. at du ikke skal vinde for enhver pris. At få succes kan nogle gange have omkostninger, som du skal være bevidst om. Omkostninger som både kan handle om dig selv og andre mennesker.

F.eks. at du går efter at mestre din sport eller dit job, men dropper perfektionismen. Du kan godt mestre fodbold, men stadig lave fejl. Fejl er en del af at lære og udvikle sig. De bedste spillere laver fejl dagligt.

F.eks. at du ser andre mennesker omkring dig som ressourcer og respekterer dem og deres holdninger. I sportens verden dit hold, trænere og forældre. I karrieren din kolleger, samarbejdspartnere og kunder.

Arbejd med din indstillling. Måske er det den der bremser dig.

Hvordan kan du arbejde med din indstilling?

Du kan sikkert opleve at det at arbejde med en attitudeændring og omvende din indstilling, nok ikke lige sker fra den ene dag til den anden. Det handler langt hen ad vejen om begrænsende overbevisninger eller fastgroede vaner. Du kan let blive præget af miljøet omkring dig. Så sørg for at bevæge dig blandt andre med den indstilling du ønsker skal præge din hverdag.

Du kan simpelthen også vælge at træne en konkret indstilling. Hvis f.eks. det er at være mere positiv overfor din træner, så begynd med at handle positivt over for ham/hende. Tag små skridt og begynd i dag. Indstilling skal trænes og I skal påvirke hinanden rigtigt på teamet. På nøjagtig samme måde træner du, hvis du tager dig selv i at være lidt for opgivende under konkurrence. Træn i at hold fast - bliv ved. Lige pludselig så vil du opleve, at din indstilling ændres, fordi din hjerne ændrer struktur. Ganske enkelt, men det kræver vedholdenhed.

football-83222_1280
mentalform - titel

Hvad får du hos mentalform

  • Bygger din mentale form og styrke op
  • Finder og udvikler din vindertilstand
  • Positive og konstruktive coachingsessioner og forløb
  • Effektive lydprogrammer
  • Spændende og lærerige foredrag
  • Coaching hos mentalform, hos dig eller via skype
  • Gratis og uforpligtende introsamtale før et forløb
  • Fri support under forløb
  • Fuld tilfredshed eller pengene tilbage
  • Du rykker over din målstreg

Kontaktinfo

Nørregade 17 B, 1., 5000 Odense C

31 31 38 30
ksd@mentalform.dk

Mentalform kan kontaktes alle ugens dage mellem 8.00-20.00.

Copyright 2016 © All Rights Reserved