Som fodboldspiller, så kender du helt sikkert til de følelser, der kan stå i vejen for, at du leverer dine bedste præstationer på banen. Jeg kan bare nævne nervøsitet og frygt samt vrede og frustration.

De fleste har oplevet, at stor nervøsitet kan indfinde sig på tidspunkter, du bare ikke har lyst til, at være nervøs på. Et meget almindeligt tidspunkt er aftenen før en vigtig kamp eller på selve kampdagen. Du tager måske nervøsiteten med ind i spillet og det kan gøre, at du ikke tør, at vise dig frem, fordi du er bange for at fejle. Det kan også være, at du har bolden, men bliver overdreven defensiv i dine beslutninger. Eller når du så tager action faktisk fejler på det tekniske plan, fordi du er alt for anspændt.

Frustration eller vrede er to andre eksempler på tilstande som du godt ved sjældent gør dig til kampens spiller, men som alligevel trigger dårlige beslutninger hos dig som grove frispark og dårlige taktiske valg, når kampen er på sit højeste. Her i indlægget vil jeg give dig de to absolut vigtigste grunde til at du skal arbejde med din mentale styrke i fodbold.

fodbold blog

Brug din mentale energi rigtigt

Rent faktisk er der som udgangspunkt ikke noget i vejen med, at være hverken nervøs, frustreret eller vred. Mentaltræning handler om at bruge din mentale og fysiske energi på den bedst mulig måde. For har du været hamrende nervøs i 24 timer inden en kamp, så har du ikke meget power tilbage på tanken, når det så virkelig gælder. Og er du på jagt efter spilleren der provokerede dig 5 minutter tidligere, så retter du fokus det forkerte sted.

Mentaltræning er en afgørende del af din træning og dit spil. Uanset, hvem du er og hvilket niveau du spiller på, så render du rundt med en hjerne som enten kan spænde ben for dig eller gøre dig til mester. Den mentale del af fodbold handler meget firkantet om to ting:

  • At finde frem til og bevare det rette mindset - at du rammer den rigtig mentale tilstand. Jeg kalder det vindertilstand.
  • At kunne håndtere, når tingene er ukomfortable, hårde og øv-agtige. Det kan vi kalde “Håndter-det-bedst-muligt-tilstanden”
fodbold blog 3

Hvis du formår, at mestre de to dele af af det mentale spil, så kan du hæve dine præstationer til et meget højt og stabilt niveau. Derfor vil jeg give dig lidt mere viden om, hvordan du kan bruge mentaltræning i fodbold herunder.

Hvilken tilstand skal en fodboldspiller være i for at toppræstere?

Det er der helt sikkert mange rigtige svar på. Det afhænger nemlig af, hvem du er. Din bedste tilstand er måske meget energisk, mens din medspiller har brug for mere ro og for en tredje er det glæde der kendetegner han eller hendes bedste tilstand. Hvis du vil finde det mest præcise svar for dig selv, så spol tilbage og udvælg dine 3 absolut bedste præstationer inden for de seneste 1-2 år. Læg mærke til, hvad der går igen i de 3 præstationer. Hvis der er noget som altid er til stede når du toppræsterer, så handler det sandsynligvis om, at det er noget, der virker for dig.

Læg f.eks. mærke til om dit spændingsniveau var ens. Havde du ca. den samme mentale spænding og fysiske energi i de tre kampe?

Læg mærke til, hvilke tanker der var de dominerende i kampene. Er der et mønster for dine bedste kampe?

Tænk over, hvor dit fokus var. Hvad fyldte på en positiv måde for dig?

Find frem til nøgleord for dine toppræstationer og arbejd dig frem til at opnå dem i træning og kampe.

fodbold blog 4

Hvordan klarer du modgang, nedgang og pres?

Hvad sætter dig under pres? Hvad påvirker dig mentalt? Hvornår føler du, at du ikke kan håndtere tingene på banen? Anden del af det mentale spil, handler om at kunne være der, når tingene går imod dig. For en ting er sikkert. I fodbold går tingene ikke altid din vej. Jo højere niveau, du kommer på, desto mere modstand og modgang, kan du risikere at opleve. Forskellen på de bedste og de næstbedste fodboldspillere er ofte, hvem der kan tackle de svære kampe og de hårde tider. Forskellen er hvem der kan præstere, selvom de bliver nervøse, får negative tanker og laver fejl.

Din opgave er at lokalisere, hvor du bliver nervøs og presset. Det er her du skal kunne lære at registrere dine tanker og følelser, for derefter at rette fokus ind på din gameplan igen. Så læg en strategi for dine største udfordringer og hold fast i den, når det gælder.

Mentaltræning gør dig mere robust og skarp

Mit råd til dig er altså, at arbejde på de to planer, som jeg kort har fortalt om her. Den måde du f.eks. kan træne på både punkt 1 og 2 er med mentaltræningsprogrammer.

Hvor du har vægte, spinningcykler osv. til at træne din fysiske styrke, så er mentaltræningsprogammer det samme for din hjerne. Et mentaltræningsprogram er en lydfil som hjælper dig med at nå dine mål og håndtere dine udfordringer som fodboldspiller, hvis du træner regelmæssigt med dem.

Hvis du er interesseret i at træne din mentale styrke på den måde, så har jeg udviklet en pakke med 7 programmer til fodboldspillere. Den kan du læse mere om her.

mentaltræning lydfiler