Alle golfspillere oplever det. Det at du ikke spiller så godt, som du godt kunne tænke dig det - især til turneringer. Måske kommer du ud for at slagene ikke når nær det samme niveau, som til træning. Det kan være, at du føler dig anspændt og let mister fokus på opgaven og i stedet lader dig forstyrre af en masse små ting, som du under normale omstændigheder slet ikke fanger. Det kan betyde, at du tager dårligere beslutninger og dine slag mister både retning og længde.

Hvis du er en af dem som oplever det for ofte, så har jeg her 5 stærke tips til, hvordan du træner din mentale styrke. Måske arbejder du allerede med nogle af de tips, som jeg nævner her. Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig, at begynde at bruge noget tid på det.

Golf - overtænkning

1) Prioritér konsekvens-træning

Fastlæg en vis del af din tid som konsekvens-træning. Det betyder, at du sørger for at sætte en konsekvens op for dig i de øvelser som du laver. Det kan være, at du laver indspil til green og at du kræver af dig selv, at 7 ud af 10 bolde skal lægge inden for 4 meter af flaget. Hvis ikke, så er der afregning for det. Hvad kan en konsekvens være for dig? Det afgørende er at der skal være en lille forstyrrelse for dig. Altså noget der kræver at du holder den potentielle forstyrrelse ude og fokuserer på opgaven. Hvis du ikke laver de 7 ud af 10, så skal du lave 10 armbøjninger. Herefter er du mere fysisk presset til næste runde. Der er en masse forskellige muligheder. Det er op til din egen fantasi, at lave “gode” konsekvenser.

2) Bevar stabile rutiner

Nogle spillere formår ikke, at fastholde deres ellers gode rutiner fra træning. Især, når det begynder at spidse til eller ved høj nervøsitet. Her begynder man, at lave om på de rutiner, som ellers skal hjælpe. Så sæt det som et mål for din turnering, at rutiner skal fastholdes hele vejen. Rutinerne skal styrkes og finpudses under træning. Rutiner er vigtige, fordi de giver ro og fokus. Det hæver dit bundniveau og du vil opleve, at dine præstationer bliver mere stabile. Det er vigtigt at du gør de samme ting til både træning og turnering. Det du træner på, bliver du god til. Det er helt simpelt.

golf blog 1

3) Træn med intensitet

Træning kan let komme til at få et snert af hygge og afslappethed. Hvis der er noget en turnering ikke er, så er det det. Hvis du har stor variation mellem intensiteten i din golf til træning og til turnering, så er der risiko for, at du underpræsterer, når det gælder. Du skal sætte pres på i en del af din træning. Det kan godt være du ikke kan simulere en turnering 100%, men det er meget vigtigt, at du kommer kommer i nærheden. Når du befinder dig i afgørende situationer på golfbanen, så har du ikke 3 forsøg, så har du måske kun ét. Forsøg at bevare et fokus, som det du ønsker til turnering.

4) Træn det svære i golf

Husk nu at komme ud af komfortzonen af og til. Det er her du udvikler dig. Lad være med kun, at fokusere på de lette løsninger til træning. Brug tid på at træne de svære situationer. Slå fra de ubekvemme steder på banen. Forsøg de svære strategier indimellem. Når du træner ude af din komfortzone, har du mulighed for at udvide den og det gør dig til en bedre golfspiller. Det betyder ikke, at du skal gøre det hele tiden, men at du skal sørge for, at inkludere det i din træning, hvis du ikke allerede gør det.

golf blog 2

5) Brug mentaltrænings-værktøjer

Mentaltræning kan effektivt hjælpe dig med, at øge dit niveau på golf-banen. Det kan være på de områder, hvor du er udfordret eller til finpudsning af det du allerede er god til. F.eks. kan du med visualisering forestille dig de situationer, som du gerne vil gøre bedre til golfturneringer. Din opgave går ud på, at forestille dig, at du løser situationerne på den ideelle måde. Du får bedst effekt, hvis du er afslappet. Så tag et nogle dybe og rolige vejrtrækning og luk øjnene først. Hvis du vil arbejde mere fokuseret med mentaltræning, så er mit bedste bud, at anvende mentaltrænings-programmer. Her bliver du bragt i en dyb afslappet tilstand, hvor de ord, sætninger du modtager i programmet har allerstørst effekt. Her indgår også ofte visualiseringer. Hvis du vil vide mere om mentaltræning kan du læse her….

Hvilke gode råd har du?

Det var 5 af mine gode råd til dig og din golf. Hvis du arbejder regelmæssigt med denne træning, så vil du opleve, at du kan cutte slag af til dine turneringer. Ganske enkelt fordi du bliver mere komfortabel i større del af tiden. Jeg vil super gerne høre til din golftræning. Har du gode erfaringer med den træning som jeg foreslår her og har du andre gode bud på, hvordan du styrker dit turneringsniveau i golf?

Har du hørt om mentaltræningspakken til golfspillere?

Jeg har udviklet en mentaltræningspakke til golfspillere. Den består af 7 mentaltræningsprogrammer, som du let kan integrere i din hverdag. F.eks. kan den hjælpe dig med at få mere ro og øget selvtillid, når du skal præstere. Du kan læse mere om pakken ved at klikke på billedet.

golf blog 3